fredag 30 december 2011

Att växa som människa

Vad menar jag med det? Att växa som människa handlar för mig om att komma till nya insikter om mig själv.För att komma till nya insikter krävs det mod att stanna upp, rannsaka sig själv, titta inåt, se sina styrkor och svagheter som den människa du är. Ställa sig frågan om detta beteende är rätt eller fel. Kan jag förändra mig på något sätt och i så fall hur? Jag har många gånger sagt och gjort saker som jag inte borde ha gjort. Frågan är om jag kommer att göra om samma sak igen eller tillåter jag mitt felbeteende att fortsätta? Ja, ibland har det hänt  att jag har fortsatt med det som jag ser är fel. Som jag ser det så handlar det om att mitt ego tar över och styr mig i vissa situationer. Det typiska som sker när egot styr är du återupprepar det som blir fel i livet. Egot är som det låter egoistiskt på så vis att det tar ingen hänsyn till vad som är sårbart hos dig. Egot strävar hela tiden till det som har varit för att det känner igen sig i det och blir därmed trygg. Det kan innebära att man till exempel hamnar i destruktiva förhållanden om och om igen. Man kan beskriva egot som det som är falskt inom dig, det jag tror jag är när jag inte är medveten om vad som är jag.


Wayne Dyer har sju tips för att överkomma egot, eller minska egots påverkan:
1. Sluta upp med att ta illa upp, känna dig stött, kränkt. - Ett av egots sätt är att övertyga dig om att världen inte är som den borde vara. Att vara stött/kränkt skapar samma destruktiva energi som gjorde dig stött till att börja med och leder till attack, motanfall och krig.

2. Släpp taget om ditt behov av att vinna.
 - Egot älskar att dela upp oss i vinnare och förlorare. Men ingen kan vinna jämt, någon kommer alltid vara yngre, snabbare, vackrare, starkare, smartare och detta leder lätt till känslan av att känna sig värdelös och obetydlig. Vilket är egot.

3.Släpp taget om ditt behov av att ha rätt. - Egot är källan till många konflikter och osämja. Att släppa taget om behovet att ha rätt i diskussioner och förhållanden är som att säga till egot: jag är inte din slav.

4. Släpp taget om ditt behov av att känna dig överlägsen. - När du projicerar känslor av överlägsenhet gentemot andra är det vad du möts av själv, vilket leder till förbittring och fientliga känslor.

5. Släpp taget om ditt behov av att ha mer.
 - Egots mantra är "mer", det är aldrig tillfredsställt. Du kommer aldrig att "nå fram" med egot vid ratten. Du kommer aldrig se att du redan är framme, för egot säger att det alltid finns mer att skaffa, uppnå.

6. Sluta med att identifera dig med dina prestationer/gärningar.
 - Detta kan vara svårt om du tror att du är dina ageranden. Men i själva verket är du det som observerar handlingarna, inte handlingarna i sig.
7. Släpp taget om ditt rykte. - Ditt rykte finns inte lokaliserat i dig, det finns i andras tankar om dig. Därför har du ingen kontroll över det. Om du är alltför orolig över vad andra säger/tänker om dig, så är du avskärmad från dig själv och tillåter andras åsikter att styra dig. Det är egot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar